Ulubione miejsce Rodzica na WordPress.com | Dziadowskie "Ilustracje": Malolka ©

Apel do Mam!

Dzisiejszy wpis miał być o czymś innym, ale zainspirowala mnie poranna rozmowa z koleżanką.

Dla sceptyków, złośliwców i wredoli, którym tak ochoczo cisną się na język słowa ‘‘winny się tłumaczy’’ zaznaczam, że Berbeć był karmiony piersią do 5-go miesiąca. Tak, wytrwałam tak długo. Nie, nie zawsze było łatwo.

Zalety karmienia piersią zna każdy, nie będę o nich pisać. O trudnościach też słyszałam, a jakże. A mimo wszystko zaskoczyło mnie, że coś, co powinno być najbardziej naturalną rzeczą pod słońcem jest początkowo tak trudne, bolesne, czasochłonne, męczące i usypiające. Że nawał mleka może skończyć się brakiem mleka, brak mleka godzinnymi sesjami z laktatorem (także w nocy), sesje z laktatorem krwawieniem, strupami, łzami i letargicznym przemęczeniem, a wszystko razem zaowocuje irracjonalnym, ale jakże głębokim przekonaniem, że w takim razie chyba nie jestem dobrą matką. A potem, gdy mleko tryska wreszcie żwawym strumieniem, wiara we własne siły powraca, w ten sam irracjonalny sposób, w jaki się ulotniła.

Zastanowiłam się dzisiaj, pogrzebałam w pamięci, podliczyłam, i okazało się, że rozmawiałam o tym z trzynastoma kobietami z 7 krajów. Wszystkie czują tę samą presję (może więc jest to jakiś mechanizm wbudowany w kobiecość, żeby zapewnić malcom przetrwanie? Matka Natura jest w końcu łebską babką). Ale żadna z tych kobiet nie podważała swoich zdolności macierzyńskich – chyba, że pochodziła z Polski. Tak, śmiem twierdzić, że nam Polkom tego typu biczowanie się przychodzi najłatwiej.

Nie jestem antropologiem, nie wytłumaczę dlaczego tak jest. Bo kultura, bo tradycja, bo mit Matki-Polki i kit supermatki, bo otoczenie, bo cokolwiek.

Już nie raz to pisałam, ale powtórzę – wierzę, że każdy Rodzic chce dla swojego dziecka tego, co najlepsze. 

Miłość matki nie znajduje się w mleku. JESTEŚ DOBRĄ MATKĄ, nawet jeśli nie udaje Ci się karmić piersią. Starasz się jak możesz. Wychodzisz z siebie, stajesz na uszach i kochasz na zabój. Nie zakopuj się pod wyrzutami sumienia, tylko spójrz w lustro i przekonaj siebie samą, że masz powód do dumy. Leży on w kołysce lub łóżeczku i dobrze wie, jak bardzo go kochasz.

23 Responses to “Apel do Mam!”

  1. Porady Młodej Mamy Videoblog

    Sądzę, że najwspanialsza mama to taka mama, która jest świadoma swoich granic. Nie ma sensu robić cokolwiek dla innych – a niestety ciągle mamy takie przeświadczenie i zastanawiamy się “co ludzie powiedzą”. Wystarczy spojrzeć np. na plac zabaw. Ja karmiłam Julcie do 3. miesiac, bo miała skazę białkową, a ja schudlam do 47 kg. Dlatego dla dobra swojego i Julki (bo przecież musi mieć pełną sił mamę!) przeszłyśmy na butelkę. Przejsćie okazało się bezbolesne i nie zauważyłam żadnej różnicy. Wiadomo, że mleko mamy jest najlepsze..ale nie za wszelką cenę. Koniec z kompleksami!?? :)

    Reply
  2. Babasia

    Mam bardzo mądrą córeczkę Malolkę!!!:):):) Jestem spokojna o Berbecia i nowe Brzdące:)

    Reply
  3. kasik2

    Jestem pod coraz wiekszym wrazniem tego bloga! Mam nadzieje, ze tez bedzie mi tak dobrze szlo. Wiem, ze sie nie znamy, ale czy w razie czego moge zglaszac sie do Ciebie z pytaniami ;)?

    Reply
    • Malolka

      No pewnie;) Nie jestem ekspertem, ale chetnie sprobuje znalezc odpowiedz na Twoje pytania w zaufanych zrodlach. Albo zrobimy z dziewczynami burzę mózgów;)

      Reply
  4. Kasia Smukala

    Nawet nie wiesz, ile znaczą dla mnie te słowa! Miałam cesarkę i najpierw nie miałam pokarmu, a potem Dzidzi wyskoczyła żółtaczka ;/ Silą rzeczy karmię głównie butelką i nie czuję się z tym dobrze. Znajome nie pomagają, mąż i teściowa nie rozumieją mojego smutku i w rezyltacie mam wrazenie ze zostalam z tym calkiem sama. Czytam ten wpis na okrąglo, bo sprawia, ze czuje sie lepiej. Dziekuje!

    Reply
  5. ja-zolza

    Karmiłam 7,5 miesiąca. Tak, na początku były łzy, przez moment nawet czarna rozpacz. Dzięki wsparciu Męża udało mi się jakoś ogarnąć laktację. Chciałam karmić przynajmniej pół roku, udało mi się. Mały, ku mojej radości, sam zaczął odstawiać pierś po 7mż. Ale nigdy nie miałam wyrzutów sumienia, nigdy nie pomyślałam o sobie “zła matka”, bo nie jarałam się karmieniem jak większość znanych mi mam. Na to, jaką jestem matką, składa się o wiele więcej czynników, niż tylko karmienie lub niekarmienie piersią.

    Reply
    • Kasia Smukala

      no wlasnie o to chodzi, ze jest o wiele wiecej czynnikow swiadczacych o tym, ze jestes dobra matka, a MIMO WSZYSTKO, jesli karmienie piersia Ci nie wychodzi, to watpisz. Mialam dokladnie tak samo jak Malolka – amoja wspollokatorka z Dublina miala ten sam problem, machnela reka i poszla kupic butelki. Nie winila siebie, b yla jedynie zla, ze musi wydawac pieniadze na gadzety :)

      Reply
    • Malolka

      ”Na to, jaką jestem matką, składa się o wiele więcej czynników, niż tylko karmienie lub niekarmienie piersią.” – Dokładnie ;) Dziękuję za ten komentarz!

      Reply
  6. MamaRysia

    Kocham Cię za ten wpis. Trochę się poryczałam. Przypomniały mi się te wszystkie razy kiedy mój synek ryczał przy piersi nie chcą złapać sutka. Kiedy podając mu butelkę czułam się jak najgorszy człowiek na świecie. To jak w przychodni pytali “czy karmi pani piersią?” a na moje “nie” – “a dlaczego?!?!?!!?”. Patrzyli na mnie krzywo kiedy kupowalam mleko modyfikowane. I to wszechobecne – każda kobieta jest w stanie wykarmić swoje dziecko. NO kurde moje umarło by z głodu gdyby musiało polegać tylko na moich cyckach.

    Reply
  7. biednamama

    Malolka, ja tez Cie kocham za ten post. jest mi teraz tak ciezko i dobrze jest przeczytac, ze to minie. Jestes super mama!

    Reply

A Ty co o tym sądzisz?

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

